Carrus
Sveriges ledande intäktskonsult

Behöver ni högre intäkter 2012?

Tänker ni höja priserna?

Ni har svettats med budgeten, den osäkra efterfrågan, den höga prispressen och de ansträngda marginalerna. Ekonomichefen trycker på för prishöjning. ”Säg att vi höjer med 5% men backar för de tuffaste kunderna, så får vi kanske ändå in 2 – 3% mer – och det betyder mycket för lönsamheten!” Men det gör också förluster av volym och marknadsandelar.

Det är inte priserna ni behöver höja. Det är nettointäkterna!

Och då finns det massor av andra åtgärder att göra: Stryp onödiga IntäktsLäckage. Paketera erbjudandet så att värdena är lätta att förstå för de kunder som faktiskt värdesätter er i förhållande till alternativen. Låt kunderna välja vilka tillägg de vill betala för. Och de tillägg som få vill betala för: Ta bort dem – den besparingen blir också en marginalförbättring. Lär säljarna att räkna (ja, det brukar vara litet si och så med förståelsen för påslag, marginaler, för- och efterkalkyler osv.)

Etablera ett riktigt partnerskap med era kunder, skapa en win-win. Det kunderna värdesätter betalar de gärna för, bara de kan se värdet för dem själva.

No comments

Stay in touch with the conversation, subscribe to the RSS feed for comments on this post.

Some HTML is OK

or, reply to this post via trackback.