Carrus
Sveriges ledande intäktskonsult

Hemnets nya avgift – Rätt tänkt, men….

På nytt byter ett företag intäktsbärare, men kunderna ser bara en kostnadshöjning!

Så blir det varje gång man höjer priset,eller ändrar sättet att ta betalt, utan att koppla ändringen till värdet för kunden!

Det är som om vi lever kvar med inflation. Den tid när kunderna förväntades svälja prishöjning eller andra förändringar ”… pga. inträffade kostnadshöjningar eller bortfall av intäkter …”. Men kunderna bryr sig inte, och nästa leverantör är bara ett klick bort.

Så kära Hemnet och andra företag i branscher där nuvarande intäktsbärare sinar: Gör gärna förändringarna, men kommunicera tydligt hur jag som kund kan få alltmer värde för pengarna. Då kommer jag som kund att fokusera på förändringen av kundvärde, och inte protestera mot att jag får betala mer.

Ungefär som det klassiska tricket för att höja lösnummerpriset: ”Extra bilaga – till förhöjt pris”, vilket sedan kommer att hänga kvar – men då har jag redan gillat extra-bilagan tillräckligt för att inte sluta köpa.

No comments