Carrus
Sveriges ledande intäktskonsult

Kostnadsjakt före kundjakt – Sverige är fantastiskt!

Sverigestudien redovisar data som borde göra många svenska företag fundersamma på hur de balanserar kostnadsjakt och kundtillfredsställelse.

Kostnadsjakt har tagit plats som den värdering som allra flest anser präglar arbetsplatsen, och det är också den värdering där det råder störst gap mellan önskat och nuvarande läge i våra företag. Enligt studien är också kundtillfredsställelse en helt frånvarande värdering på svenska arbetsplatser, vilket blir extra anmärkningsvärt i ett internationellt perspektiv.

I samtliga länder som USA, Australien, Kanada, Danmark, Frankrike och Finland hamnar kundtillfredsställelse på topp-tio över rådande värderingar på arbetsplatser, men i Sverige först på plats 55. Dessutom i en negativ trend över de senaste åren.



Det ord som flest svenskar använder för att beskriva sin arbetsplats är kostnadsjakt. Endast 8 procent av respondenterna använder ordet kundtillfredsställelse för att beskriva värderingarna som präglar deras arbetsplats idag.


Kan det finnas en koppling mellan kundtillfredsställelse och ordet kostnadsjakt, som toppar listan i Sverige i år, och som även toppade listan på Island som är det enda land där kundtillfredsställelse inte fanns på topp-tio nuvarande situation (år 2008).

  • Kan överdrivet kostnadsfokus göra att vi glömmer vad det är som ger oss intäkter?

Vi i Sverige är världsmästare på kostnadsjakt men det är inte en hållbar position annat än på mycket kort sikt. Det är minst lika viktigt att ta reda på och förstå kundernas behov och försöka tillfredsställa dem på bästa möjliga sätt – och samtidigt få mer betalt. Den vägen skapar möjligheter för värdetillväxt, både för kunden och det egna företaget.

  • Är det inte dags att bryta trenden och injicera energi i organisationen med intäktsjakt?

Läs t.ex. om hur Hexagon har lyckats, och hur VD Ola Rollén betonar att det både är kul och ger energi.

Du hittar hela studien här.