Ryanairs omvända tänkande
Intäkterna avgörs av det kundvärde som ett företag levererar, och i varje marknad finns det företag som spelar i olika ligor från högsta pris för bästa kvalitet, till bästa pris för bästa kvalitet, till lägsta pris för lägsta möjliga kvalitet.
En mästare i den sistnämnda kategorin är Ryanair, men de börjar nu att tala om att de vill ta sig upp till en högre nivå, och ska börja att leverera ett annat kundvärde än enbart lägsta pris.
Ryanairs hårda arbete med att förbättra sin image går dock trögt. I en ny kundundersökning i åtta länder hamnar flygbolaget på näst sista plats.
Kunderna klagar mest på företagets dåligt designade hemsida och på kundservicen som ”lämnar över allt ansvar på kunderna”, skriver Daily Mail. Även flygbolagets app får hård kritik.
– Om vi är det sämsta varumärket i världen varför är vi då världens största internationella flygbolag. Och varför är vi då det mest lönsamma flygbolaget, kommenterar Ryanairs vd Michael O`Leary undersökningsresultatet.