Carrus
Sveriges ledande intäktskonsult

Tema Prissättning

Tänk er att ni har utvecklat en mjukvara som eliminerar en rad komplexa processer. Och tänk er att de återförsäljare ni använt för att nå användarmarknaderna nästan ger bort er fina mjukvara.

Vad gör man då? Ja, man byter naturligtvis affärsstrategi och lämnar återförsäljarkanalerna för att själva sälja på de största användarna. Men hur tar man då betalt?

Vi började där priskunskapen måste börja när radikalt nya lösningar ska lanseras: i drömkunden och dennes tänkbara analys av värden. Värdet för ”Drömkunden” kan nu översättas till varje storkund: ”Kan ni få ut lika mycket värden som Drömkunden? Om inte, så får ni litet rabatt för det som ni inte kan uppnå – ännu. För tro oss; det kommer!”

Och själva pris- och villkorsverktyget verkar få återförsäljarna att också se de verkliga värdena. Mer lönsamhet för alla!