Carrus
Sveriges ledande intäktskonsult

”Vart är vi på väg?”

Hur många fler tunnlar ska vi igenom innan vi ser ljuset i konjunkturen?

Det är många olika bud, som det ju ofta är när experter uttalar sig!

I en kolumn i SvD tycker Lars Ryding istället att vi ska ”Kalla experterna för gissare istället”.

Vi kan bara konstatera att det finns många olika åsikter om vi nu nått botten, eller om det kan falla mer, eller om det håller på att vända. Några axplock den senaste tiden från DI, SVD, DN och FT ger följande bild;

För oss med intäktsansvar spelar det dock ingen roll, det är en konstant kamp att alltid se till att vara den bäste på intäktsjakt i sin marknad. De företag som enbart fokuserar på kostnader och neddragningar kommer inte att vara lika vakna och förberedda när det vänder.

Det är litet som historien om 2 personer i Afrika som möter ett lejon.

  • Den ene sätter sig ned och drar på sig ett par löparskor.
  • Den andre undrar om de inte bara ska springa så fort som möjligt.
  • Den förste konstaterat torrt – ”Jag behöver bara springa snabbare än dig”

Det vill säga lägg inte intäktsfrågorna på hyllan, utan jobba med dem hela tiden, samtidigt som ni naturligtvis också håller koll på kostnaderna.

Man måste göra både och!

Och intäktsjakt är roligare än kostnadsjakt, samtidigt som det ger energi till personalen och företaget.