Carrus
Sveriges ledande intäktskonsult

Tänkvärt

Lägsta pris är inte alltid bästa affär      – John Ruskin

 

Hexagon vinner, igen!

Hexagons VD, Ola Rollén, berättar om hur de arbetar för att ständigt öka marginalerna. Företaget har gjort en fascinerande resa och marginalerna blir bara bättre. Läs mer här.

 

Från Cost+ till Value+

Gunnar Brock med bred erfarenhet som koncernchef i företag som Atlas Copco, TetraPak, Alfa Laval och Thule ger här sin syn på revenue management och hur fokus borde ligga på value+ snarare än cost+. Läs mer här.

 

Tillväxt med lönsamhet i 30 år

Intervju med Roger Berggren, VD för kontraktsleverantören Leax Group, som har gått från 0 till drygt en miljard kronor på 30 år – hela tiden med lönsamhet!  Läs om hur LEAX gjorde.

 

Kostnadsjakt före kunden – Sverige är unikt

Kunden kommer långt ner på listan över vad svenskarna prioriterar på jobbet, visar den s.k. Sverigestudien. Svenska företag är uppenbarligen världsmästare på kostnadsjakt, men ointresserade av kundtillfredsställelse! Läs mer om Sverigestudien här.

 

Lägsta pris vs Bästa funktion i upphandlingar

Professor Björn Axelsson, Handelshögskolan i Stockholm, med B2B och inköp som huvuddiscipliner, ger här sin syn på upphandling av produkter och tjänster både inom privat och offentlig verksamhet.

Föga förvånande står även här kundvärde i centrum för rejäl framgång. Läs mer här.

 

”Affärsstrategi – Målet och kunden är grunden!”

Styrelseproffset Göran Gezelius med bakgrund som vice VD inom Atlas Copco och koncernchef i Gunnebo är idag engagerad i fem bolagsstyrelser. Göran som har haft koncernledande befattningar i 20 år fick frågan av Carrus: Vad är dina erfarenheter, åsikter och tankar om ämnet affärsstrategi? Läs intervjun här.

 

En riskkapitalist med intäkter i fokus

Riskkapital innebär ett aktivt ägande, där ägarna investerar både kunskap, engagemang och kapital och tillsammans med entreprenören utvecklar företag. Kännetecknande för riskkapitalbolag är att de tar affärsrisker, investerar pengar och driver utveckling i ett högt tempo baserat på en tydlig affärsstrategi. Läs en intervju med Joakim Skantze, Traction.

 

”Vi ska få betalt för utfallet av tjänsteköparnas förväntningar”

Avtal och betalningar för tjänster ska bygga på fastlagda förväntningar och uppföljningar.
Då säkrar både upphandlare och leverantörer sunda och utvecklingsbara affärer.

En intervju med Håkan Bryngelson – Ordförande Almega.

We can’t compete on price                  – Dilbert

Ledarskap, intäkter och prissättning – Percy Barnevik