Carrus
Sveriges ledande intäktskonsult

Vill kunderna betala för digital service?

Vill kunderna till Electrolux, Vestas och andra produktföretag alltid betala för fysisk och digital service?

Rapporteringen från teknikmässan CES och andra framtidsaffärer antyder stor osäkerhet om kundernas betalningsvilja för fysisk och digital service – efter köpet av produkten.

Å ena sidan Electrolux som, enligt Dagens Industri, har en stor tro på att vi vill betala för tjänster vi får under vitvarornas livstid – trots att de i så fall får tillgång till oss som användare.

Å andra sidan Vattenfall som, enligt danska Börsen, nog vill börja att själva serva vindkraftverken från Vestas: ”Vi önskar att kunna behålla den vinsten!”

Har vi som kunder börjat lära oss att vara försiktiga med att betala för att använda det vi köpt?

Och hur ska man då som leverantör av produkter hantera prissättningen av fysisk och digital service efter försäljningen?

  • Ett av svaren kan vara att ta delvis rörligt betalt efter kundens tillgången till produkten.
  • Ett annat svar är att inte blanda ihop produkten och tjänsterna för användning, dvs. låt de olika kunderna bestämma själva om de vill köpa det ena eller bägge delarna (och blurra inte ihop kostnaderna för det ena eller andra)!

För när det gäller att värdera alternativa leverantörer av produkter och av service så kommer vi att fortsatt vara mycket olika som kunder!

No comments